Mine første ørreder på fluestangen fra put and take

Denne beretning er fra Aase Andersen

Torsdag havde jeg en brændende lyst til at tage ud og fiske så  ringede jeg til min niece Christina der bor i Ramme ved Lemvig. Hun ville godt med ud og lege og hun viste lige præcis hvor vi skulle tage hen og fiske. Lock Nees ved Bækmarksbro.

Vi ankom sidst på eftermiddagen i høj solskind og lidt vind. Jeg var lidt i tvivl om jeg ville benytte fluestangen da det blæste lidt, men jeg kunne alligevel ikke lade være, det skal sige at jeg kun har fisket med fluestang i en månedens tid og aldrig fanget noget. Men med intens træning og med nogle gode læremestre i ryggen følte jeg mig fristet til at prøve de ting af jeg havde lært, trods vinden denne dag.

Jeg havde tidligere på dagen været i fiskerens indkøb central for købe nyt hjul og grej samt nye fluer i de farver jeg som var blevet fortalt mig var gode til put & take.

Der gik ikke lang tids svingen med fluekæppen før jeg fik første hug og jeg blev så forskrækket at jeg var tæt på at hive fisken på land da det var hel inde ved kanten den bed på. Jeg råbte til min niece at hun skulle skynde sig at komme med nettet få det var en god stor fisk der havde taget fluen.

Den vejede 4.6 kg! Jeg kunne ikke skjule min jubel og jeg hoppede og dansede. Nogle hollændere stod på den anden side af søen og jublede lige så meget som jeg selv. Dejligt med fanger-glæde-støtte;-)

Efter en lille times tid fik jeg bid atter en gang og det var igen helt inde ved kanten og mærkværdigt nok vejede denne ørred også 4.6 kg. Folk rundt om søen kom og kikkede på vores fisk , Min niece havde fanget 2 stk. på 2.4 og 2.6 kg på spinner og de andre havde ikke rigtig fanget noget.  Hun tog hendes fisk på sølv-spinner og jeg selv på hvid/orange fluer.

Da vi skulle rense fiskene stod hollænderne og rensede deres egne fisk, de roste mig for at fiske med fluestang og de syntes det var så sejt at jeg fangede så store ørreder…

Jeg sagde også tak for deres bifald og fortalte dem at jeg jublede fordi det var første gang jeg havde fanget noget med fluestangen, den troede de ikke rigtig på 🙂 men da jeg endelig fik dem overbevist, jublede de endnu mere… og jeg var stolt over deres ros .
Vi var blevet så ivrige at vi havde bestemt os for at tage ud til put and take søen igen kl. 7 næste morgen. Så vi gik tidlig i seng og stod op kl. 06 så vi var klar til de åbnede kl. 07.

Jeg startede med at fiske med fluestangen igen og der gik ikke længe før jeg havde en endnu større ørred på, en ørred på 5.5 kg.

Denne gang fik jeg en lang fight med fisken og det var virkelig sjovt at mærke kræfterne sådan en fisk har.
Det var kun mig, fisk, line og stang der blev brugt.Jeg kom slet ikke på hjulet. Jeg trak den ind med hænderne selv om den kæmpede. Det var vildt sjovt og jeg var ikke i tvivl om at det var en stor fisk , min stang stod i en stor bue så jeg troede at den brækkede… Den blev fanget på orange flue.
Vi fangede ikke mere den dag, men fiskeren ved siden af havde fanget en guldørred på 4,2 kg. Den var så flot og jeg ville ønske det var mig der havde fanget den. Det er mit næste mål 🙂 Jeg var naturligvis enorm glad for min egen fangst og er det stadig!

Lock Nees var det perfekte sted til fluefiskeri, der var plads rundt om hele søen uden man vil komme i kamp med træer og buske. det er et flot sted med læ steder, grillplads og forskellige tipier. Ejeren af put and take søen fortalte at alle de store fisk der var blevet fanget deroppe var taget med fluestang. de havde dagen før lukket 300 kg fisk ud der vejdede fra 1 til 11 kg. Det kunne nu være sjovt at se om man kunne fange en stør, og skulle man få lyst til det har de madding i butikken

Martin

Jeg er skribent på fiskesæson.dk, hvor jeg skriver om alt indenfor lystfiskeri og dets mange facetter. Jeg er opvokset ved Silkeborgsøerne, hvor jeg naturligvis flittigt har fisket efter forskellige fisk. Desværre har fiskeriet stået stille, da jeg gik på universitetet, men nu har jeg igen tiden til at nyde min hobby og komme ud og stå ved vandkanten. Både ved søerne, kysterne og ved put and take.