Småbådsfiskeri længe leve!

Den 13-10-2013 var jeg atter en gang ude med ung herre ved navn Jonas Stavski for at fiske fra båd. Jeg havde allieret mig med en god ven til dagens strabadser, der endte med at give masser af rødspætter, isinger samt hjemmelavet forfangs debut og glæde.

Dagens fortælling starter egentlig dagen før:

Klokken var cirka 23.45. Der var kun 4 timer og 15 minutter til jeg skulle op og afsted. Selvom det ville have været en meget god idé at gå i seng, tænkte jeg at jeg ville lave mit første hjemmelavede forfang til fladfisketuren.
En spinner med en gummifrø blev skilt ad. 2 røde kroge, 2 kuglebly samt et geddeforfang blev fundet frem. Poser med rasleperler samt propeller fra Savage Gear blev åbnet. Til sidst tog jeg et mindre hvidt blink for at give et ekstra pift. Nu skulle der laves et killer forfang som skulle fange mig dagens største fladfisk.

Mens jeg sad der og puslede med konstruktionen af forfanget, begyndte drømmene lige så langsomt at tage form. Jeg kunne konstatere at jeg sad med et smil på under hele baduljen for i drømmene fangede jeg mange fisk og de var store. Jeg så min 7 fods spinnestage bøje til korket og mine medfiskeres store øjne da jeg nettede min imaginary kæmpe pighvar på 12 kg. Feeeedt! og så oven i købet på mit hjemmelavede forfang. Smilet blev lidt større og jeg puslede videre. Da den endelig var færdig blev jeg sgu helt stolt. Jeg kunne ikke vente med at vise de andre den. Det kunne være de ville grine, men jeg havde en god fornemmelse og ville uanset reaktion vise at den kunne fange fisk og sørme om det ikke også skulle vise sig at den kunne sparke mås!

Fisketid

Efter knap 2 timers søvn stod jeg op og følte mig langt fra frisk. Men et hurtigt kig på grejet der stod klar og med udsigt til fladfisk samt en god sejltur, var det ligesom trætheden forsvandt. Jeg hoppede ud i bilen smed grejet i bagagerummet og kørte afsted. Klokken 04,50 standsede jeg ude foran min ven Kims opgang og da han allerede selv stod udenfor og ventede, satte vi kursen mod Sønderborg med det samme.

Ankomst Sønderborg

Jonas åbnede døren og bød os indenfor i sin og kærestens lejlighed i Centrum af Sønderborg. Han virkede frisk, veloplagt og i den grad fokuseret på at give os en oplevelse med de flade vi sent ville glemme. Efter en kop kaffe og lidt snak, drog vi alle 3 afsted. Båden der stod på en trailer skulle køres ned til vandet gennem smalle og snørklede veje. Kim og jeg kørte efter Jonas der havde traileren med båden efter sin bil. Efteråret viste sig nu fra en ny side på en mærkværdig og eventyrsagtig måde. De små smalle veje havde træer stående på hver side. Bladene fra træerne lå på vejene i grønne, gule og røde farver. Da vi ikke kunne se andet end båden fra hvor vi sad, kunne vi ikke lade være med at koble bilen med Jonas, fra, i vores hoveder og kun se en kørende båd med flotte blade hvirvlende omkring den. Lidt tosset måske, men et fedt syn never the less.

På vandet

100 hestes motoren sendte os sagte ud over bølgerne der med hjælp fra østenvinden havde tendens til at vise tænder. Det blev dog aldrig vildt og glæden over at være på vandet igen lagde sig som et afslappende tæppe over båden. Jeg havde inde på land blæret mig med mit hjemmelavede forfang og mente at mit revolutionerende påfund kunne sættes i produktion omgående. Naturligvis blev jeg pillet ned til kun 200 meter over jordens overflade af Jonas, der dog ikke kunne få mig længere ned.

Da vi endelig var nået til første fladfiskespot blev alle forfang kylet i vandet. Nogle med børsteorm, andre med sildestykker eller makrelstykker. I løbet af dagen skulle alle agn vise sig at virke, selv knivmuslinger vi fik leveret af en venlig herre i en anden båd der netop var færdig med at fiske. Der gik ikke mange minutter før mit super forfang slog til efter begyndt fiskeri. En flot rødspætte der garanteret kommer til at smage godt efter en tur på panden havde bidt på krogen.

Stolt

Nu er det jo ikke til at høre hvad den trætte men glade mand siger på billedet. I kan dog stole på mig når jeg siger at han (jeg) bralrede løs og naturligvis fremlagde både lidt for meget selv-ros og selvophøjende tossethed der naturligvis bundede i en enorm stolthed.

Jonas der havde valgt at stille sig i baggrunden for at give os to uerfarne småbådsfiskere en god oplevelse, kunne læne sig tilbage og se hvordan stængerene gang på gang bøjede i stangholderne af endnu en fladfisk der havde taget vores agn. Det ene spot efter det andet blev affisket og stort set hver og en holdt fisk. Godt fundet Jonas.
Kim og jeg hev fisk op på skift, der var ikke mange pauser. Isinger og rødspætter kastede sig over vores agn og på et tidspunkt bukkede min 7 fods spinnestang atter en gang og jeg gav hurtigt modhug. En tungere fisk end dem jeg havde fanget tidligere havde hugget og jeg holdt tungen lige i munden. Efter at have pumpet fisken op kunne jeg lande dagens største fisk på mit hjemmestrikkede forfang, en 800 grams rødspætte. Yes! Sikke en fed oplevelse! image

Vi fangede måske en halvanden hundrede rødspætter og isinger i alt og tog 80 med hjem.

Min konklusion af turen og fiskeriet fra båd efter fladfisk er:

Jonas viste igen sig at være en fantastisk vært. Han udviste stor overblik og var yderst hjælpsom på vandet. Ydmyghed og goodwill stråler ud af ham, hvilket jeg skatter højt i en verden hvor jeg mener at det modsatte ofte er tilfældet.

Vi havde lidt øl, chokolade og andet godt med på turen om kunne nydes i båden. Vejret var godt, fiskene bed, gæs i store flokke kom trækkende hen over hovederne på os, det hele var en stor oplevelse og jeg sætter nu mere pris på småbådsfiskeri end jeg gjorde i forvejen.
Det var en helt igennem mega hyggelig tur og hvor er det fedt at der er så meget gang i de fladfisk og når de så endeligt er fanget, så ved man bare at man har kongespise til mange dage frem. Fedt!

Tak til Jonas Stavski og Kim Remmer Frederiksen for en lækker tur.

Vi ses næste gang

Jari

Jari bruger det meste af året ved vandet, hvor han rejser rundt i Danmark og fisker. Når han kommer hjem, skriver han artikler om det han oplever. Hans yndlingsbeskæftigelse er at fiske efter havørreder - både ved fjordene og ved kysten. I 2019 var han ude at fiske hele 340 dage, hvor han fiskede efter alle fiskearter i Danmark.