Kontakt til 9 havørreder – 5 til afkrogning

Beretning fra Jonas Savski.

Efter en hurtig tur på container-pladsen med en masse affald, var det tid til at hygge.
Jeg skyndte mig hjem og pakkede grejet og afsted til kysten det gik.
Jeg valgte at prøve den samme plads som havde givet fisk de sidste par dage. I dag var vinden ikke så hård så jeg kunne komme ud til de pladser jeg plejer at fiske på.

Lige i dag til mit held valgte jeg at starte med at fiske lige inden jeg kom hen til den plads jeg havde tænkt mig at fiske godt igennem.
Efter meget få kast stoppede mit blink brat i vandet og bremsen hvinede der ud af. et lille smil kom frem på mine læber. Nu var dagen skudt igang.
Jeg kunne mærke det ikke var den store fisk jeg har set gå rundt der nede. Da fisken kom ind til net kanten så jeg at den ikke var så stor som jeg troede. Fisken gav en helt fantastisk fight.

Jeg valgt at blive på pladsen og fiske den godt igennem, da jeg har lært igennem mange år. At havørreden ved denne årstid begynder at samle sig i stimer. Denne teori skulle vise sig at være rigtigt. Efter meget kort tid kunne jeg igen lande en mindre fisk.

Jeg valgte at gå videre ud imod en af mine faste pladser, hvor jeg havde mulighed for at fiske nogle rigtig store tangbanker af.
Det skulle vise sig at jeg idag tog fejl. Efter en times fiskeri hvor jeg ikke havde mærket noget, valgte jeg at gå videre. til mit held var det den bedste beslutning.

Da jeg kom ind fra den revle jeg havde fisket godt af. Kastede jeg ud over det stræk jeg lige havde fisket igennem.
Stangspidsen bøjede og en større fisk sprang ud af vandet, helt ude i kastet. Efter 4 gange hvor jeg så fisket ude af vandet og en længere fight, kunne jeg lande denne skønhed af en havørred på 46 cm.

Jeg fiskede videre hen imod en ny plads, på strækket der mistede jeg 3 fisk. øv øv 🙁 da jeg kom hen imod den plads jeg havde udsøgt mig, fik jeg en rigtig godt hug. Jeg var sikker på at det var en god fisk. Men da den kom ind til net kanten kunne jeg se at det desværre var en mindre fisk. Fighten var dog stadig over alle forventninger.

Da jeg var kommet hen på pladsen så jeg at klokken var blevet mange. Så jeg valgt at gå tilbage oppe på land og køre hem.
Da jeg kom hen til den plads hvor jeg startede dagen. Ville jeg lige tage de gyldne sidste 10 kast, inden jeg gik op til bilen. I første kast fik jeg et fint hug, men mistede desværre fisken.
Det gjorde ikke så meget jeg havde fået fisk i dag. Jeg besluttede mig for alligevel at tage de sidste 9 kast. I sidste kast fik jeg igen et hug, ikke det størreste på dagen. Men det er stadig altid lækkert med fisk. Efter en kort fight kunne jeg lande en flot lille havørred.

Det var en rigtig dejlig dag ved vandet. Alt i alt 3,5 timers fiskeri med 5 havørred til afkrogning.

Knæk og bræk der ude.

Martin

Jeg er skribent på fiskesæson.dk, hvor jeg skriver om alt indenfor lystfiskeri og dets mange facetter. Jeg er opvokset ved Silkeborgsøerne, hvor jeg naturligvis flittigt har fisket efter forskellige fisk. Desværre har fiskeriet stået stille, da jeg gik på universitetet, men nu har jeg igen tiden til at nyde min hobby og komme ud og stå ved vandkanten. Både ved søerne, kysterne og ved put and take.