Ølgod Fiskesø

Vurdering: 5 ud af 6 snæbler

Den 16/12-2013 besøgte jeg Ølgod Fiskesø lige i udkanten af Ølgod by – Vestjylland. Da jeg ingen forventninger havde denne dag, men bare var glad for at skulle ud og besøge en ny sø, kan man sige at sindet stod åbent og fri for hvad man ofte “skal” forvente af en fiskesø.

Ølgod fiskesø

Min oplevelse af søen og mening om naturen der omgiver fiskesøen i Ølgod.

Ølgod Fiskesø byder på det jeg vil kalde ren natur. Uspoleret/upoleret ren natur. Man skal ikke besøge denne sø og forvente at græsset står snore lige og nymalede bænke med puder står klar til at gøre fisketuren til en luksus picnic. Dermed ikke sagt at der ikke er bænke, for det er der. Man kan sagtens sidde og fiske mens madpakken nydes, men heldigvis i rustikke og lækre omgivelser.

Det der faldt mig i øjnene da jeg først fik et overblik over fiskesøen, var de mange små vige og pynter samt store højre træer der læner sig ud over søen. Skabt af moder jord selv. Formet som hun vil have den, rå og omgivet af kuperet terræn og plantevækster.

Jeg følte mig hjemme som lystfisker ved Ølgod Fiskesø. Som allround-fisker kunne jeg se for mig bl.a den store gedde stå dernede og lure -ventende på den næste skalle, aborre eller ørred der kommer forbi. Jeg kunne forestille mig det væld af skaller, aborrer, karusser samt sudere der sikkeret huserer i alle vandlag af søen.

Som taget ud af den informative og forurenings-bevidstheds-fremmende børneserie-tegnefilm, Aborresøen fra 1979, er Ølgod Fiskesø, for mig, indbegrebet af en klassisk natursø.

Fiskeriet – d. 16-12.

Ørrederne var aktive denne dag. Da jeg ikke var alene på turen men var afsted et par erfarne put and take fiskere, ville jeg gøre mit til at få indblik i, hvilke fiskearter der var i søen. Jeg gik efter gedder og skulle en aborre kigge forbi, ja så ville det også være fint.
Begge put-fiskere fiskede med bombarda og powerbait og der gik ikke længe inden den første ørred over de 2 kg. huggede. Herren der fik ørreden tog hurtigt 2 mere indenfor en time. 3 i alt. I mellemtiden fik jeg en gedde omkring de 2 kg. som jeg genudsatte. Denne størrelse gedde gør et godt indhug i skalle-bestanden og gavner mere end den skader. Den anden put and take fisker fik kort efter en fin ørred på 2,7 kg.  Nærmest skiftevis fik vi fisk på krogen, jeg fik yderlige en gedde og mistede en tredie inde ved kanten. I alt blev det til 6 flotte regnbuer, alle taget på powerbait fisket lidt under overfladen. Alle ørrederne var regnbueørreder der faldt for følgende farver, gul, hvid, grøn og sort.
Mine gedder huggede på henholdsvis gul/sort Monster Fly, jigget lige over bunden, gul  og orange Nils Master kørt dybt med regelmæssige spinstop og til sidst en Reel Eel i ambulance farver, ligesom Spinfluen – Monster Fly, jigget lige over bunden.

Jeg havde et par små aborrer efter min Nils Master wobler, så jeg kan også bekræfte at de er tilstede i Ølgod Fiskesø.

Hvis man vil fiske put and take på god gammeldags manér uden dikkedarer og luksus er dette søen man skal besøge. Ørrederne er flotte og kæmper godt. Det var tydeligt at se.

Her er fem af de 6 fra dagen:

Ørreder fra put and take

Søen fungerer som put and take sø, dog ikke med fortjeneste som den drivende hovedfaktor. Ølgod Fiskesø er møntet på at være en god fritids-beskæftigelses-mulighed for byen og de omkringliggende landsbyer..
Ølgod Lystfisker Forening står for søen og gennem frivilligt arbejde sørger dets medlemmer for, at der tømmes affaldsspande, kontrollers fiskekort, samt ryddes op hvis der ligger affald.

Foreningen har drevet søen siden 1988

Kortene på bordet/faciliteter:

Der er ikke toilet, der er ikke rensbord, eller kiosk, faktisk er der ikke noget udover en sø med ørreder og andre arter, flot natur, bænke og nogle skraldespande. Er man til det rustikke og uspolerede og vil man gerne føle at man fisker i en rigtig sø og ikke i et opgravet hul i bondemandens mark, er Ølgod Fiskesø stedet at tage hen.

Der udsættes ørreder fra 1,5 kg og op til 7-8 kg.

Regler:

• 1. Fiskeriet må først påbegyndes når fiskekort til søen er købt og betalt.
  • 2. Kortet skal fremvises på forlangende af fiskekontrollen.
  • 3. Der må kun fiskes med 1 stang pr. fiskekort.
  • 4. Forfodring er strengt forbudt
  • 5. Der må ikke anvendes mider/maddiker i søen.
  • 6. Der er ingen fangstbegrænsning i den tid kortet gælder.
  • 7. Fangede fisk må ikke genudsættes. (ørreder)
  • 8. Gedder er fredet i April måned.
  • 9. BORTKAST IKKE AFFALD, MEN BRUG DE OPSTILLEDE SKRALDESPANDE, eller tag affaldet med hjem.
  • 10. Brug af åben ild er forbudt.
  • 11. Hunde skal føres i snor.
  • 12. Enhver form for sejllads i søen er forbudt.
  • 13. Alle former for overnatning ved søen er forbudt.
  • 14. Beskyt naturen og værn om det dyreliv der er ved søen.
  • 15. Vis hensyn overfor andre lystfiskere.
  • 16. Overtrædelse af en eller flere regler vil medføre bortvisning fra området eller evt. konfiskation af fiskegrej og politianmeldelse.
  • 17. Ved at følge reglerne kan alle have det rart ved søen.. Det er vel derfor vi kommer her.

Åbningstider:

Søens åbningstider er fra kl. 6.00 til 22.00 i perioden 01.september til 31.maj.
I perioden 01. juni til 31. august er de ad fra kl. 5.00 til 23.00

Alt fiskeri foregår indenfor dette tidsrum, køber man kort som rækker ud over, er dette for egen regning.

Konkurrencer:

I løbet af året afholdes 6 åbne konkurrencer og derudover en lukket konkurrence for klubbens medlemmer.

Konklusion:

Havde søen kun skulle dømmes udfra nostalgi, ægthed og drømmende natur havde den fået 6 ud af 6 snæbler. Fiskeriet var godt på denne dag, men som alle ved kan alle gode søer også have stille dage uden fangster. Så hvad bedømmer jeg så ud fra?
Er det nutidens overordnede meninger og uskrevne regler om hvad en fiskesø skal indeholde eller er det noget helt andet.

Min mening er:

Der er så mange fiskesøer rundt om i Danmark med det fine polerede ydre, de store stør og utallige ørredarter. Disse søer er også dejlige at besøge, men det “fine” ideal er også nogengange for meget. Mange søer efterligner hinanden og forsøger at leve op til andre end lystfiskernes krav om hvordan en fiskesø skal være. Det går ud over diversiteten. Jeg finder det befriende at finde en sø som denne, der for mig at se, ikke mangler noget.
Jeg vil fiske – Ølgod Fiskesø er en et sted hvor jeg kan opfylde den lyst.
Luksus gør ikke min fisketur bedre eller hjælper mig med at fange flere fisk.
Denne put and take sø er en sø jeg vil besøge hver gang jeg vil være alene med naturen og fuldt ud koncentrere mig om hvad der foregår nede i vandet.
Jeg vil også besøge den igen når prestige og luksus stiger mig til hovedet  – og så vil jeg slappe af.
Ølgod Fiskesø er en natur oase i et land fyldt med finpolerede put-søer og golf-resorts.

JP

Fiskekort kan købes hos:

Sportigan ,Torvegade, 6870 Ølgod eller Statoil, Herningvej 1, 6870 Ølgod.

2 timer 70,00 kr.
3 timer 100,00 kr.
6 timer 130,00 kr.
Dagkort 200,00 kr. ( for 12 timer)

Kontakt/adresse:

Ølgod Fiskesø
Herningvej 8
6870 Ølgod
Tlf: 61 60 36 95

Jari

Jari bruger det meste af året ved vandet, hvor han rejser rundt i Danmark og fisker. Når han kommer hjem, skriver han artikler om det han oplever. Hans yndlingsbeskæftigelse er at fiske efter havørreder - både ved fjordene og ved kysten. I 2019 var han ude at fiske hele 340 dage, hvor han fiskede efter alle fiskearter i Danmark.