En knaldgod historie om put and take fiskeri og et tip – stripperblinket – af Thomas Kjærgaard

Stormen der aldrig kom.

Vi havde snakket om det i 14 dage, en ny stor vestjysk sø skulle prøves fra alujollen. Der skulle prøves nye jagtmarker og målet var store gedder, som så mange gange før havde været målet for vores fisketure rundt i landet.
Men vejrudsigten truede med uvejr. Og tanken som skum på toppen af bølgerne, en let båd og spinnefiskeri efter kæmpe krokodiller blandet sammen, gjorde at vi sent aftenen inden måtte ændre vores planner.
Stål forfanget og en stor blank wobbler måtte vige pladsen for enden af fletlinen. I stedet kom nu et 10g Abu Garcia skeblink på som for år tilbage havde sikret min PR i Regnbueørred.
Og de såkaldte ”Burhøns” var nu blevet omdrejnings punktet for dages tur, da vi bor herude i turistlandet er der ikke langt mellem Put&Take sørene. Så flere steder var oppe og vende, da valget faldt på den store sø med det enorme å løb, ved den lille by No.
Oxriver blev vores destination, var heldet mon med os i dag ville der måske komme et par fisk med hjem til skue for familien, som normalt måtte nøjes med et billede eller en lille filmstump af vores fangster. Men sådan er det nu engang at være Catch&Release fisker:-)

Klokken var 08.00 lørdag morgen. Solen ville stå op om 30 min, det var nu vi skulle afsted. Min makker var på pletten, vi fik fyldt bilen og med grejet og kørte afsted.
Min chauffør havde sørget for rundstykker til køreturen. Det var koldt og små regnede, helt almindeligt dansk vintervejr vil jeg kalde det og ikke det stormvejr vejrmanden ellers lovede dagen før, men nu var vi på vej.
Vi trillede ind på Stampevej netop som solen stod op, vi var de eneste på pletten, P-pladsen var tom. Mens vi udfyldte vores fiskepas under halvtaget, stak ejeren hovedet ud vinduet i den tilhørende bygning som han gik og renoverede på.
Vi fik en hurtig snak, og han sagde at der blev fanget meget på småt endegrej og masser af farver. Det noterede vi os og tog tasken på ryggen og stangen i hånden, og gik om til stedet jeg vidste flere af de lokale plejede at sidde og fiske.
Et par større fisk sprang i den anden ende af søen, men jeg blev ved mit spot, min makker gik stille ned langs den store sø, da en mindre ørred der svømmede rundt i overfladen havde fanget hans opmærksomhed, han havde også lidt kontakt med den men den ville ikke rigtig mere end det. Til gengæld kom den tættere og tættere på land, til sidst gik den faktisk på grund. Min makker gik en lille meter ud i vandet og fik den ”fodlandet” med et vip fra støvlen. Det var en Bækørred på omkring et kilo, som dog tydeligvis ikke var ved godt heldbred, så den fik et hurtigt gok og røg i skraldespanden.

Kort tid efter gik vi videre ned ad åløbet mens vi afprøvede lidt forskelligt grej. Vi endte ved en søerne igen, en sø jeg dog aldrig havde haft noget held i, men der var læ for den kolde vind.
Efter små 10 min fiskeri fik jeg hug, fisken gav et flot udløb men jeg kunne hurtigt mærke at det ikke var nogen kæmpe jeg havde for enden linen. En regnbue på lidt over et kilo. Taget på en hvid Hansen Stripper med en pink stribe på langs.

Nu var troen på det, og jeg fik sagt at det kunne være sjovt at fange en bækørred igen, da jeg ikke havde fanget sådan en i flere år. En finkæmning af søen med mit 14 grams Stripper begyndte og 10 min senere var der bid igen. Og denne gang var det netop bækørreden der kom af vandet.
Nu fik min makker skiftet sit endegrej ud med en lignende stripper også fra Hansen.
Yderlig 15 minutter gik og jeg fik endnu en bækørred på land.

Makkeren gik rundt om hjørnet til den næste store sø, mens jeg ordnede noget kludder på min line, imens mistede han en go fisk som hoppede af krogen.
Jeg efterlod mine 3 fisk i en pose ved bilen, og gik om til søen hvor makkeren var, jeg må dog løbe det sidste stykke da jeg kan høre ham kalde, han har hug, kæmpe hug! Fisken tager flere lange udløb og zigzager gennemvandet, heldigvis er der god plads til at fighte den og til sidst må den følge med, men da den kommer på lavt vand, tager den hul på reservetanken og tager kampen op igen. Nu skal der handles! Tænker jeg, og smøger ærmerne op og vader ud i det iskolde vand, efter at have fumlet lidt får jeg endelige godt fat i fisken så jeg kan smide den op på land til min makker. Han smider stangen fra sig og får fundet sin lille ”preist” som dog knækker midt over da han gokker fisken en i nakken, da vi er færdige med at grine af denne smutter, render han op til min taske og finder mit mini boldtræ.
Strippern fjernes fra gabet og der bliver taget et par billeder af makkerens nye PR i Regnbue. 75cm og 4,2kg sagde vægten.

På vej tilbage til bilen lykkes det mig at miste den samme bækørreder to gange før jeg går i filt.
Vi udfylder vores fiskepas med vores fangster og smider dem i sprækken, hopper i bilen, og kører hjemad kun afbrudt af en kyllingemix på vejen

Så en Geddetur der ikke blev til noget, blev i stedet til en vellykket tur i Putten, en kold december dag, to lystfiskere helt alene ved den store sø i det vestjyske.
Nå men vores fisketips til put and take må være Hvid Stripper fisket langsomt, det var i hver fald det er virkede for os denne dag.

KNÆK OG BRÆK derude!

Martin

Jeg er skribent på fiskesæson.dk, hvor jeg skriver om alt indenfor lystfiskeri og dets mange facetter. Jeg er opvokset ved Silkeborgsøerne, hvor jeg naturligvis flittigt har fisket efter forskellige fisk. Desværre har fiskeriet stået stille, da jeg gik på universitetet, men nu har jeg igen tiden til at nyde min hobby og komme ud og stå ved vandkanten. Både ved søerne, kysterne og ved put and take.