God havørred fra Udbyhøj Havn! (Randers Fjord)

Forord:

Dag 42 er dedikeret til en meget speciel herre ved navn Michael Finderup – uden ham kunne jeg ikke bygge fiskesæson.dk.

Dagens fangster og oplevelser

Nok var jeg afsted dagen før denne og var da også særdeles glad for at fange både havørred og regnbueørred fra den lille havn i Randers Fjord, men jeg havde på fornemmelsen at havnen i sig selv og kyststrækningen øst for havnen kunne byde på mere end som så.

Den lille havørred på 38 cm fra dagen før, skulle forsøges vekslet til noget større.

Jeg startede min fiskedag omkring klokken 10.00. I vandet traskede jeg forsigtigt rundt og forsøgte at lokke en af de mange synligt aktive fisk jeg så til hug.

Fiskeriet blev til en kamp. Kast efter kast blev lagt ud hvor fiskene var, blink blev skiftet oftere end en mand der har fået en flue i øjet blinker, men intet ville de røre.

Efter nogle timer gik jeg tilbage til havnen hvor en masse børn fiskede med fiskenet. På et bord stod et akvarie hvor børnene kunne observere egne fangster. Der var både små skrubber, rejer, hundestejler og tangnåle. Jeg blev helt revet med af stemingen, så jeg blev et stykke tid.

Kvinden der stod bag hyggen med fisk og børn, Therese, fortalte at de havde oprettet 2 rum hvor man frit kan hente net, waders, bøger om fisk, undervandskikkerter med mere, hvis man kommer forbi Udbyhøj Havn – fedt!

Jeg gik hjem for at spise efter at have fået en kop kaffe og også for at tænke over næste skridt, i kampen for at få luret havørreden over målet.

Så kom hugget fra den rigtige fisk!

Kajakken blev fundet frem til anden omgang af jagten. Hvid/grøn Møresilda blev spændt for, ganske som dagen før, og jeg var klar til afgang.

En herre ved navn Kristoffer gik og fiskede med flue og havde da også fået en fin undermåler tidligere på dagen.

Flere fisk viste interesse for Kristoffers egen kreation af en flue, hvorimod intet ville vide af mit blink. Jeg begyndte at skifte som tosset igen, men uden held.

Efter nogen tid satte jeg samme blink som jeg startede med på igen, kastede mod sejlrenden og fik et solidt hug. Dagens første hug og ingen fast fisk.
Jeg kastede ud i samme retning igen og blinket nåede kun lige at ramme vandet før fisken sad der. Tunge ryk med hovedet indikerede at der var tale om en god fisk. Jeg blev nervøs og da jeg så fisken, ville jeg ikke tabe den. Efter kun ganske få udløb fik jeg presset fisken ind til netrammen, henover den og forbi. Nerverne sad da helt uden på tøjet.

Efter lidt tid fik jeg den igen hen til nettet og denne gang skulle den ikke slippe. Den gled i! Feeeeedt! Endelig en god ørred! Hold kæft hvor var jeg glad og lykkelig over 2 fantastiske dage i Randers Fjord, lige efter hinanden. Mageløst!

1 kg og 930 gram. 55 cm. Smuk lille tyksak!

Knæk og bræk!

Jari

Jari bruger det meste af året ved vandet, hvor han rejser rundt i Danmark og fisker. Når han kommer hjem, skriver han artikler om det han oplever. Hans yndlingsbeskæftigelse er at fiske efter havørreder - både ved fjordene og ved kysten. I 2019 var han ude at fiske hele 340 dage, hvor han fiskede efter alle fiskearter i Danmark.