Foersum Teglværkssøer – fangstrapport

Den 27-08-2013 var jeg på en 10 timers tur til Foersum Teglværkssøer i Tarm for at anmelde søen. Jeg ankom til put & take vandet kl. 05,15 og solen var endnu ikke stået op.

Mit første indtryk da solens første stråler ramte området og vandet var overvældende positivt.

Jeg havde besluttet mig for at fiske med 3 stænger. Den første stang jeg klargjorde blev rigget til med glidetackle – gennemløbsbly efterfulgt af en perle kørt op ad hovedlinen, en svirvel samt 120 cm. forfang blev bundet på enden af hovedlinen. En enkeltkrog for enden af forfanget med et stykke sildefilét som agn. Denne stang var beregnet til størfiskeri.

Stang nummer 2 blev gjort klar til sandartfiskeri. Prop med knæklys så jeg kunne se når sandarten huggede, 2 små gennemløbsbly og en gummistopper blev kørt op under proppen og til sidst bandt jeg et stålforfang med en 3-krog for enden, fast i linen. En skalle kom på krogen og skulle forhåbentligt lokke rovdyret til.

Fluestangen skulle være mit redskab til at fange ørrederne med og da alt var klar til dagens strabadser, kunne fiskeriet begynde.

En herlig dag

Der gik et par timer før fiskene huggede, men hvad gjorde det når søen på spektakulær vis, viste sig fra sin bedste side.

Efter at have nydt den fantastiske morgen og jo nærmere jeg kom solens opgang, begyndte de store fisk i søen at danse.
Fisk fra 3 kilo og op til  7-8 kg. sprang helt ud af vandet. De mange tunge fisk der fremtvang lyden af enorme plask når de ramte vandet igen, tog mig tilbage til nætterne ved åen hvor vandløbets store havørreder kunne høres mile væk lande i vandet og sende bølger nogle meter nedstrøms.

Jeg skulle senere få en pæn ørred på krogen denne dag.

Hver time skiftede jeg skalle og sild for at sandarten og støren ikke skulle kunne svømme op til bredden og ligge en seddel om at min agn var for gammel.
Her vil den hurtige størfisker sige at det er bedst når agnen lugter lidt. Til jer vil jeg sige. Sildene lugtede absolut horribelt nok i forvejen.
Sandarten derimod vil gerne have lidt friskt siger erfaringen mig.

Trods mine “friske varer”, kom ingen af de 2 arter for at spise min agn.

Jeg gik på et tidspunkt hen til et lille hjørne og kastede fluen ud, for måske ville ørrederne noget?
En stor fisk sprang helt ud af vandet og viste sig at sidde på min krog.

Efter en 7,8 minutters fight kunne jeg lande en smuk regnbueørred. Den blev ikke vejet men kunne vel nærme sig 3,5 – 4 kg.

Jeg fik en lille fin ørred til røgeovnen senere på dagen og trods at jeg ingen stør eller sandart fik. Syntes jeg alligevel at turen var alle timerne værd.